JANGJAWOKAN



Jangjawokan adalah istilah yang umum untuk menyebut mantra yang ditujukan guna berbagai keperluan. Secara khusus jangjawokan untuk masing-masing keperluan disebut dengan nama khusus, seperti asihan atau kinasihan untuk mantra yang dipergunakan untuk membuat orang jatuh kasih atau jatuh cinta; jampé biasanya dipakai untuk keperluan mengobati orang sakit, rajah dipakai untuk meminta perkenan sebelum melakukan sesuatu supaya tidak diganggu oleh makhluk halus yang dianggap berkuasa di tempat atau pada hal tertentu, dll. Meskipun dalam jangjawokan sering disebut asma Alah dan Nabi Muhammad, namun bersamaan dengan itu disebut juga atau tergambar juga adanya kepercayaan terhadap déwa-déwa, mahluk-mahluk halus, arwah nenek moyang, dll. Supaya jangjawokan itu ampuh, biasanya ada syarat-syarat lain yang harus dipenuhi oleh orang yang mengucapkannya atau oleh orang yang mempunyai keinginan mencapai sesuatu dengan jangjawokan itu, misalnya berpuasa, mengurangi tidur atau tidak tidur sama sekali pada malam hari, mandi di tujuh lubuk sungai selama satu malam, mandi dengan air bunga, dll, tergantung keperluannya. 

(Ensiklopedia Sunda, Pustaka Jaya, 2000, hal. 301)

1. JAMPE NYIEUN SITU

Hyang Guna Aguna, Lain aing nu boga guna, 

Batara Cakra Wisésa nu boga guna, 

rincik-rancak dangdang wariyan, 

tepus bengkung kadal meteng. 

Sang Ratu Hara-hara ngaran keuyeup, 

apu larang ngaran batu, 

Batara Nagaraja Pangéran siya, 

Ong bumi rata sira mengaha. 

Hong bumi rata sira siputan. 

Teb nganteb teb nganteb. 

Sang Karapak Hérang araning banyu. 

Sang Keresik Putih ngaraning keusik. 


(Sumber: Kawih Pangeuyeukan, Tenun dalam puisi Sunda Kuna dan teks-teks lainnya, Mamat Ruhimat, Aditia Gunawan, Tien Wartini, Penerbit Perpustakaan Nasional RI bekerja sama dengan Pusat Studi Sunda, Jakarta 2014)


2. JAMPE PUTRA SULAIMAN

Punika Putra Soléman, 

Sir gumilang ratu gumulung, 

Rasa gumilang cahya Soléman tumurunna maring hisun pangawasa nira. 

(Sumber: Kawih Pangeuyeukan, Tenun dalam puisi Sunda Kuna dan teks-teks lainnya, Mamat Ruhimat, Aditia Gunawan, Tien Wartini, Penerbit Perpustakaan Nasional RI bekerja sama dengan Pusat Studi Sunda, Jakarta 2014)

3. RAJAH MUKA PIHUMAAN

Bismillahirrohmanirrohim 

Nyi Usuk-usuk bumi 

Aki Usuk-usuk bumi 

manyusup bumi pakuan 

sri angko wulu tumpuk timur tatar wétan 

nya di dieu lemah putih piparéeun 

sri bangbeng sri bujang ka kidul istan! istan! 

(Sanggeus mapatkeun rajah, patani téh pok ngomong kieu) 

“Engké peuting hayang dipangdatangkeun dangiang di dieu, sarta mangka méré alamat ka aing, dibikeun dibuka leuweung ieu atawa henteu?” 

(Lamun paméntana ku dangiang anu ngageugeuh leuweung téa dibikeun, patani sok tuluy ngimpi aya nu méré lauk atawa barang séjén. Tapi lamun henteu diidinan, patani sok ngimpi gelut atawa paséa).

(Sumber: Pedaran Sastra Sunda Pikeun Murid SLTA, Drs. Tatang Sumarsono, Penerbit Medal Agung, Citakan kaopat 1986)


4. RAJAH PANYEMBAH

Pun sapun ka nu boga lembur 

Tabé ka nu boga balé 

Mun munjung kudu ka indung 

Mun muja kudu ka bapa 

Bisi katajong laranganana 


Sapun Pun sapun 

Nyanggakeun salam sembah Ka nu boga imah 

Diayun-ayun rancatan

Néda jembar pangabaran 

Nu geulis ranggeuyan bentang 

Sacangci geura ngarancik 

Sakuren geura ngarampih 


Deung ngadeuleung deungdeut 

Kanu boga lembur 

Nyerebung sanding sarung bungur 

Nyélékét sanding sarung songkét 

Nyengsor sanding sarung pangsor 


Deung ngadeuleung deungdeut Urang ka huma 

Urang unjal paré urang 

Urang tutu paré urang Kana lisung 

Si Lisung saha ngarana 

Ngarana Raden Panarima 

Si Halu saha ngarana 

Ngarana Radén Pamulang ...Sapun

(sumber: Kantor Bahasa Provinsi Banten, Juknis FTBI,2024)

Post a Comment for "JANGJAWOKAN "